ماجرای دپوی فاضلاب در فضای کشف شده زیر مسجد وکیل چیست؟

به گزارش مجله پیامکی، ایسنا/ بدنبال آخرین اخبار بدست رسیده، این پرسش مطرح می شود که ماجرای دپوی فاضلاب در فضای کشف شده زیر مسجد وکیل چیست؟

ماجرای دپوی فاضلاب در فضای کشف شده زیر مسجد وکیل چیست؟

چند روز گذشته گزارشی مبنی بر دپوی فاضلاب شهری در آب انبار مسجد وکیل شیراز در رسانه ها منتشر شد که با توجه به اهمیت و تشریح ابعاد این موضوع خبرنگار به سراغ ناظر اماکن تاریخی و میراثی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس رفت.

محمدرضا اسفندی با بیان اینکه مسجد وکیل در دوران زندیه سال 1187 ه.ق ساخته شده و طی گذشت زمان مورد بازسازی نهاده شده، گفت: حدود 90 سال پیش در ضلع شرقی مسجد سرویس بهداشتی احداث شده که فضایی در زیرآن برای جمع شدن و تخلیه فضولات که در اصطلاح به آن سپتیک می گویند، تعبیه شده بود.

ناظر اماکن میراثی و تاریخی اوقاف فارس با بیان اینکه از حدود 6 ماه گذشته احیای سرویس بهداشتی مسجد وکیل با تعامل و همکاری شهرداری شیراز در دستور کار نهاده شد، اظهار کرد: در روند اجرای این پروژه با درخواست اوقاف گمانه ای زیر سرویس بهداشتی برای آنالیز بیشتر زده شد که متوجه دپوی فاضلاب سرویس بهداشتی در سپتیک شدیم و تا امروز هیچکس از وجود این تونل ها و سپتیک خبر نداشت، چرا که صرفا یک سوراخ برای ورود لوله جهت خالی کردن فاضلاب وجود داشته و دسترسی به بخش زیرین میسر نبوده است.

وی با اشاره به رسوخ رطوبت ناشی از سرویس بهداشتی به دیگر بخشهای مسجد گفت: با کشف این سپتیک و آنالیز های اجرا شده متوجه شدیم که نم و رطوبت زیر سرویس بهداشتی در حال انتقال به بخش های دیگر مسجد است. از این رو با توجه به حضور استاندار فارس در مسجد و صدور دستور برای احیای سرویس بهداشتی، جلساتی با اداره کل میراث فرهنگی برای تصمیم گیری برگزار گردید که پس از آنالیز های لازم، تصمیم بر خارج کردن این فضای آجری از حالت سپتیک اتخاذ شد.

اسفندی با بیان اینکه کار بازسازی این سرویس بهداشتی جهت کار مطالعاتی فضای کشف شده زیر آن متوقف شده، اظهار کرد: از زمان کشف فضای سپتیک و اطلاع از دپوی فاضلاب دستور توقف استفاده و بازسازی سرویس بهداشتی به دلیل انجام کار مطالعاتی و عدم آسیب رسانی به دیگر قسمت های مسجد صادر شد.

وی ادامه داد: با حضور نماینده فرمانداری شیراز، استانداری فارس و اداره آب و فاضلاب تصمیم بر ایجاد سپتیک تازه در خروجی شبستان شرقی خارج از فضای مسجد مطابق با معینات فنی و استاندارد مورد تایید میراث فرهنگی و انتقال فاضلاب سرویس بهداشتی به وسیله کوچه قلوه سنگی به فاضلاب شهری خیابان طالقانی گرفته شد.

ناظر اماکن میراثی و تاریخی اوقاف فارس حفاظت از بناهای تاریخی را اولویت این اداره دانست و گفت: ماهیت این سپتیک و اینکه آب انبار بوده، هنوز معین نیست از این رو در آینده نزدیک با انجام فعالیت مطالعاتی در این محل کشف شده به حقایقی دیگر از مسجد وکیل دست پیدا کنیم.

اسفندی در ادامه سخنان خود تاکید نمود: طی چند سال اخیر متوجه رطوبت در لایه های پایین دست گاوچاه در ضلع شمالی مسجد شدیم. بنابراین در پی دلیل این رطوبت بودیم که با کشف این سپتیک و انجام اقدامات موثر امیدواریم شاهد کاهش رطوبت و عدم آسیب به دیگر قسمت های مسجد باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 15 آبان 1402 بروزرسانی: 15 آبان 1402 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2263

به "ماجرای دپوی فاضلاب در فضای کشف شده زیر مسجد وکیل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای دپوی فاضلاب در فضای کشف شده زیر مسجد وکیل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید