علائم خرابی سوزن انژکتور ، زمان سرویس و تعویض

به گزارش مجله پیامکی، بعضی از علائم خرابی سوزن انژکتور، شامل ریپ زدن و افزایش مصرف سوخت خودرو است. کیفیت پایین بنزین یکی از مهم ترین دلایل خرابی این قطعه است. نشانه های خرابی سوزن انژکتور چیست و چگونه باید آن را رفع کنیم؟

علائم خرابی سوزن انژکتور ، زمان سرویس و تعویض

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: بعضی از علائم خرابی سوزن انژکتور، شامل ریپ زدن و افزایش مصرف سوخت خودرو است. سوزن انژکتور قطعه ای است که سوخت دریافتی از پمپ بنزین را به شکل پودر درآورده و آن را به محفظه احتراق می پاشد.

ایجاد هرگونه خرابی در سوزن انژکتور خودرو باعث می گردد که فرآیند احتراق به درستی انجام نگردد. احتراق ناقص نیز باعث بروز مسائل عدیده مانند افت شدید شتاب و کشش خودرو می گردد.

مهم ترین فناوری به کاررفته در سوزن انژکتور یک خودرو، سیستم اسپری آن است که باعث می گردد بنزین به صورت کاملا پودرشده به محفظه احتراق تزریق گردد. روش تزریق پودری باعث می گردد تا با کم ترین مصرف و پاشش یکنواخت، بیشترین راندمان را داشته باشیم. وجود ایراد در سیستم اسپری سوزن انژکتور، باعث خرابی کل این قطعه می گردد.

سوزن انژکتور چیست؟

احتمالا شما هم وقتی در فصل تابستان در حال قدم زدن بودید یا در رستورانی نشسته بودید، با سیستم خنک کن مِه پاش روبرو شدید. حتما دریافتید آبی که به شدت حالت پودری دارد، بدون اینکه شما را خیس کند، باعث خنک کردن بدن تان می گردد. از طرف دیگر ذرات آب به طور کاملا یکنواخت روی بدن شما می نشیند و باعث آزار شما نمی شوند. پودرشدن آب باعث می گردد تا بتوان با مصرف کمِ آب، یک محدوده خاص را به طور یکنواخت پوشش داد.

عملکرد سوزن انژکتور هم به همین صورت است. این قطعه که روی یک ریل قرارگرفته است، سوخت را به صورت قطره ای از پمپ بنزین دریافت و آن را به صورت پودر یکنواخت به داخل محفظه احتراق می پاشد.

در خودروهای انژکتوری هر سیلندر خودرو مجهز به یک سوزن انژکتور است. اما کیفیت پایین بنزین و نبود سرویس به موقع این قطعه باعث می گردد تا با علائم خرابی سوزن انژکتور روبرو شوید.

اما علائم خرابی سوزن انژکتور چیست و چگونه بر طرف می گردد؟

علائم خرابی سوزن انژکتور

از مهم ترین علائم خرابی سوزن انژکتور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خودرو ریپ می زند و هنگام گاز دادن کپ می نماید.
  • دور موتور نوسان دارد و خودرو در دور آرام دچار لرزش می گردد.
  • مصرف سوخت بالا می رود و بوی خام سوزی به مشام می رسد.
  • در صورت خرابی کامل قطعه، خودرو روشن نمی گردد یا ناگهان خاموش می گردد.
  • شتاب و کشش خودرو افت می نماید.
  • موتور روان کار نمی نماید.

اما چگونه از خرابی سوزن انژکتور مطمئن شویم؟

روش عیب یابی سوزن انژکتور

اگر با علائم خرابی سوزن انژکتور روبرو شدید باید نسبت به برطرف آن اقدام کنید. برای این کار اولین قدم شستشوی سوزن های انژکتور است. اگر کارکرد خودروی شما کم (زیر 100 هزار کیلومتر) است، احتمالا سوزن های انژکتور احتیاج به سرویس دارند. کافی است به مراکز تون آپی که دستگاه شستشوی سوزن را دارند مراجعه کنید. این مراکز سوزن های شما را باز نموده و به یک دستگاه مخصوص که در واقع شبیه ساز ریل سوخت خودرو است، متصل می نمایند.

در این دستگاه نحوه پاشش سوخت به وسیله سوزن قابل مشاهده است و اگر ایرادی در پاشش وجود داشته باشد کاملا نمایان می گردد. سپس سوزن ها درون یک حوضچه مخصوص قرار می گیرند و با یک مایع مخصوص و جریان الکتریسیته شسته می شوند. سپس مجددا به دستگاه شبیه ساز وصل و عملکرد آن ها مجددا آنالیز می گردد. اگر پس از شستشو هم ایرادی وجود داشته باشد، سوزن ها باید تعویض شوند. سوزن انژکتور قابل تعمیر نیست.

دلیل خرابی سوزن انژکتور و روش جلوگیری از آن

از مهم ترین علل خرابی سوزن های انژکتور، باید به کیفیت پایین بنزین و نبود سرویس به موقع آن ها اشاره نمود. هر چند ما معین نماینده کیفیت بنزین نیستیم اما می توانیم با سرویس به موقع، جلوی خرابی این قطعات را بگیریم.

بهتر است هر 20 هزار کیلومتر یک بار سوزن های انژکتور را آنالیز و سرویس کنید.

آنالیز ری را برقی را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید:

علائم خرابی سنسور مپ خودرو / روش تخصصی عیب یابی را بشناسید

علائم خرابی کویل خودرو چیست؟ / راهنمای تعمیرات کویل خودرو

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارنموده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

منبع: بیت ران
انتشار: 29 آبان 1402 بروزرسانی: 29 آبان 1402 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2264

به "علائم خرابی سوزن انژکتور ، زمان سرویس و تعویض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم خرابی سوزن انژکتور ، زمان سرویس و تعویض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید