آشنایی بچه ها با اختلال خودشیفتگی در داستان سبیل

به گزارش مجله پیامکی، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، نام اختلال شخصیت خودشیفته یا نارسیستیک، از یک افسانه یونانی گرفته شده است. طبق افسانه، جوانی به نام نارسیوس، تصویر خود را در آب می بیند و عاشق آن می گردد. فرد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته هم مانند نارسیوس از خودش تصویری ایده آل و غیرواقعی ساخته و عاشق آن است. این احساس عشق بی مقدار فرد به خودش، اهمیت دادن به خود و نیازهایش و خود را از دیگران برتر دانستن و نپذیرفتن انتقاد و اغراق کردن، می تواند ناشی از نبود اعتمادبه نفس واقعی و احساس نپذیرفتن خودِ واقعی افراد در برابر دیگران باشد.

آشنایی بچه ها با اختلال خودشیفتگی در داستان سبیل

کتاب سبیل اثر مک بارنت، داستان دانکن، پادشاهی است که یادش رفته وظیفه اش رسیدگی به امور مردم است. دانکن عاشق خودش است. او تمام روز را با نگاه کردن خودش در آینه می گذراند و دوست دارد همه زیبایی و مجذوب کنندهیتش را تحسین نمایند؛ اما مردم از این وضع ناراحت اند و یک روز تصمیم می گیرند هرطور شده خواسته هایشان را به گوش پادشاه برسانند.

داستان با متن و به خصوص تصاویرش همه کوشش خود را نموده است که ما این ویژگی های خودشیفتگی را در دانکن ببینیم. دانکن اعتمادبه نفس کاذب بالایی دارد و هرجا با خودش آیینه ای حمل می نماید که فقط تصویر خودش را ببیند. او بر ویژگی هایی از خودش تأکید می نماید تا تحسین دیگران را جلب کند. به هیچ کدام از خواسته های مردمش گوش نمی دهد و نمی تواند خواسته های آنها را درک کند. هیچ صفحه ای در کتاب نیست که در آن به این ویژگی های او اشاره نشده باشد.

متن داستان ساده و روان است و گاهی هم طنز ظریفی در آن به کار رفته است. نقطه قوت داستان تصاویر مجذوب کننده و رنگارنگ و دلنشین آن به تصویرگری کوین کورنل است که می توانیم بگوییم حتی بدون متن داستانی، فضای قصه را به طور کامل برای ما ترسیم می نماید. تصاویر به گونه ای هم منعکس نماینده متن داستان و هم کامل نماینده آن چیزی است که در متن اشاره نمی گردد.

داستان سبیل مجذوب کننده آغاز می گردد و مسائل دیگری نیز در کنار معرفی ویژگی خودشیفتگی، مطرح می گردد، مثل اهمیت رابطه حاکم و مردمش که به زبانی ساده مهم ترین دغدغه ها را در این مسئله بیان می نماید؛ البته شاید خاتمهِ باز این کتاب برای خیلی ها خوشایند نباشد. اینکه پادشاه در آخر به یک حرف مردمش گوش کرد و آن را پذیرفت نشان دهنده این است که تغییر و تحولی در شرایط آنها ایجاد می گردد یا خیر؟ همه چیز را باید با فکر خودمان و شاید کلیشه ای و خاتمه شاد تصور کنیم.

این اثر را انتشارات پرتقال با ترجمه مسعود ملک کمک در 40 صفحه مصور برای گروه سنی سه تا هفت سال منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 شهریور 1402 بروزرسانی: 24 شهریور 1402 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2256

به "آشنایی بچه ها با اختلال خودشیفتگی در داستان سبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی بچه ها با اختلال خودشیفتگی در داستان سبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید